חוזרים לשגרה – מה חשוב לעשות ביום שאחרי

iStock_000021676691XSmall

לפני כמה ימים הקשבתי לשיחה עם אמא אחת, שהבן החייל שלה נפצע קשה במלחמה.

כבר בדרך לבית-החולים היא הבינה שבאותו רגע המלחמה בעזה הסתיימה בשבילם. היא ידעה, שהם עומדים בפני מאבק פרטי לשיקום ולריפוי החיים של הבן שלה וששום דבר אחר לא חשוב כמו זה.

כל אחד מאיתנו חווה את המלחמה הזאת קצת אחרת ובכל זאת חלקנו תחושות משותפות ולא פשוטות של מתח, לחץ, פחד ודאגה.

בימים הקרובים ננסה כמיטב יכולתנו לחזור לשגרה. להשיג את השקט לבית ולמשפחה שלנו

להשרות ביטחון ורוגע על הילדים ולהחזיר את עצמנו למסגרת ולאיזון

כדי להחזיר את עצמכם לשגרה ברוכה (טוב, עד כמה שאפשר בנסיבות החופש הגדול) מוזמנים לקרוא כמה טיפים חשובים שחשוב לדעת -


1 – קחו לעצמכם זמן של כמה שבועות כתקופת מעבר של ריפוי ושיקום

אם ילדת היום בבוקר, נכון שלא תעלי על דעתך לחזור מחר לחיים הרגילים שלך כאילו כלום לא קרה? ברור לנו, שאחרי אירוע משמעותי כמו לידה הגוף צריך תקופת הסתגלות. לנוח, להתרגל בהדרגה למצב החדש, לתת לגוף להתאזן. ולכן אנחנו נותנות לעצמנו לגיטימציה להורדת הילוך, למנוחה, לשיקום הגוף ולמתן מרגוע לנפש.

אז למה אנחנו מצפים מעצמנו שאחרי חודש אינטנסיבי של מלחמה, של תחושת איום וחשש לביטחון האישי שלנו, של דאגה יומיומית לבטחונם של הילדים והמשפחה שלנו, של חוויה חזקה של פחד, חרדה, דאגה או כאב, ודריכות יומיומית למצב החדשות – שבתוך יום-יומיים הכל יחזור לקדמותו?

לטבע יש זמן ריפוי ושיקום משלו. כמו יער אחרי שריפה, שזקוק לזמן שיקום משלו, כך גם המנגנון הרגשי שלנו זקוק לזמן התאוששות, מנוחה וריפוי. דווקא בזמן הזה שלאחר המלחמה קחו בחשבון שאתם, וגם הילדים, עשויים לחוות תופעות של נפילה רגשית.

זה טבעי שתחוו הצפה רגשית או ההיפך, קושי להרגיש או לבטא רגשות.

אתם עשויים לחוות חרדה ובהלה נוכח רעשים חזקים

יש מצב שתהיו תוקפניים יותר מכרגיל או ההיפך, מחוסרי אנרגיות ואפטיים למצב

התפרצויות זעם אצל ילדים (וגם אצל מבוגרים) זאת תופעה שכיחה במצב של אחרי

וגם קושי לקום בבוקר, קושי להתרכז ו/או פגיעה בתפקוד השוטף בבית או בעבודה.


2 – תנו ביטוי לרגשות שלכם

כל מה שאתם מרגישים הוא לגיטימי – כאב, כעס, צער, אבל, הצפה רגשית, פחד, חרדה, נוקשות בגוף, חוסר אונים או כל תופעה רגשית אחרת. כולל גם רגשות עמומים מבפנים שאין להם הגדרה, תחושה של אבן ומחנק בגרון, ועד חוסר יכולת להרגיש כלום.

דווקא בתקופה של הפסקת האש יש יותר סיכוי אפילו מקודם שרגשות כואבים יצופו ביתר שאת. המנגנון הרגשי שלכם זקוק לעיבוד, להעלאת הרגשות ולא להדחקה שלהם. אל תנסו להתעלם מהם או לשפוט אותם. גם אל תנסו לדבר לעצמכם רציונלית ולהגיד לעצמכם ש- "חלאס, זה כבר עבר, מה את נאחזת בפחד עדיין.." ודברים דומים.

במקום זאת פשוט תנו לעצמכם להרגיש.

לפני כמה לילות התעוררתי בלילה בתחושה של הצפה רגשית של פחד. זה היה כל-כך חזק, שממש התעוררתי מזה. הדרך להתמודד עם זה היא – א. לא להיבהל כשזה קורה. לזכור שזאת תופעה טבעית שעוזרת לנו לעבד את הלחץ שעברנו. ב. לתת לזה להיות. אל תנסו להילחם ברגש שעולה לכם אלא פשוט תנו לו להיות, אפילו אם הוא לא נעים. התבוננו עליו מבפנים. אני יכולה להבטיח לכם שאחרי זמן של התבוננות כזאת הוא ייחלש ויירגע.


3 – תנו לעצמכם ולילדים לפרוק רגשות

אחרי תקופה ממושכת בבית אתם זקוקים להתאווררות. הרגשות שעלו והצטברו צריכים מקום לבטא את עצמם.

לפני כמה ימים הילדה שלי נחשפה לדמות מצוירת שהפחידה אותה. מהרגע שזה קרה היא העלתה את הנושא שוב ושוב. היא דיברה על הדמות, שאלה שאלות, וסיפרה ממה נבהלה במשך פעמים רבות. אל תאבדו את הסבלנות אם זה קורה לילדים שלכם. להיפך, דברו איתם, תנו להם לפרוק ולשתף אתכם גם אם זה חוזר על עצמו. זאת הדרך שלהם לעבד את החוויה שהרגישו. ועשו זאת גם עם עצמכם – שתפו ודברו, אל תשמרו בבטן דברים לעצמכם.

אפשר לפרוק רגשות בעזרת דיבור, ואפשר גם בעזרת הפעלת הגוף.

כדי לפרוק קחו אותם גם החוצה להשתולל. בתקופה הזאת במיוחד מומלץ אפילו כל יום. שירוצו בפארק, שישתוללו בבריכה ובים, השתדלו ככל האפשר שלא להגביל אותם ולהזהיר אותם. פשוט תנו להם לרוץ ולפרוק, ומומלץ גם לכם להשתולל איתם, לצאת להליכה או לשחייה או לשיעור קיק-בוקסינג, כל מה שייאפשר לכם פשוט לייצר תנועה טבעית וביטוי לכל מה שאתם מרגישים.


4 – עשו מדיטציה לניקוי המחשבות, להקלה ברגשות ולחיבור עצמי

במחקר שערכה ממשלת ארה"ב אחרי ה-11 בספטמבר היא בדקה את יעילותן של גישות שונות לטיפול במתח וחרדה. בעזרת הגישה ההתנהגותית נדרשו כ-4-6 חודשים להקלה בתופעות הלחץ. בגישה הזאת עוזרים לאנשים לחזור להתנהגות רגילה על אף ולמרות הפחד.

לעומת זאת, לאנשים שהתחברו לעצמם ועשו מדיטציה, לקח בממוצע כ-2-4 פגישות בנות שעה כדי להרגיש הקלה ולחזור לשגרה. 4 שעות(!) לעומת 4 חודשים.

היעילות של חיבור עצמי הוכחה כאן מעל לכל ספק.

אם מדיטציה זרה לכם ואתם לא יודעים איך להתחבר לעצמכם באופן יזום, השתמשו בתוצאות המחקר הזה כהזדמנות ללמידה. יש דרך, גם אם היא לא ידועה לכם כדי להגיע לחיבור עצמי ולייצר לעצמכם הקלה ותחושת רוגע ושקט פנימי.


5 – אתם לא חייבים להיות לבד עם זה

אם אתם לא מצליחים להחזיר את עצמכם לאיזון, וכמה שאתם מנסים אתם נתקלים שוב ושוב בהתמודדויות ובאתגרים עם עצמכם או במשפחה או שנראים לכם גדולים על מה שאתם מסוגלים כרגע להתמודד לבד, אני רוצה להציע לכם לקחת תמיכה.

אני יודעת, שאנשים רבים רוצים ומבינים את הערך של תמיכה אבל נמנעים מלקחת אותה בגלל המחשבה שזו הוצאה של אלפי שקלים ומתוך הרצון להימנע מהוצאה שכזאת. אבל -


  1. תמיכה יכולה לקצר לכם תהליכים וככל שתגיעו מוקדם יותר היא אפקטיבית יותר ומהירה יותר.
  2. זה לא חייב לקחת חודשים ושנים ולעלות אלפי שקלים. הרבה פעמים לא ניקח תמיכה כי "או הכל או לא כלום". "או שנעשה את זה כמו שצריך או בכלל לא". אבל הגישה הזאת מונעת מכם לקצר תהליכים לעצמכם. אתם יכולים לקחת תמיכה ממוקדת בנושא ספציפי במחירים סבירים, שמותאמת לקושי שלכם ולתקציב שלכם.
  3. אם הילד שלכם היה נתקל בקושי חברתי או לימודי או נקלע לתקופה של דאון, האם הייתם נמנעים מלקחת אותו לייעוץ, לאבחון, או מלהתייעץ לגביו עם אנשי מקצוע? אז למה כשזה קורה לנו אנחנו נמנעים מלקחת ייעוץ וחושבים לנסות לבד?
  4. מהניסיון שלי היום משני ההיבטים (גם כמטפלת וגם כמישהי שנעזרה ועדיין נעזרת פעמים רבות בליווי ותמיכה) אני יודעת להגיד שלרוב מפגשים עם אדם אחר שרוצה ויכול לתמוך תורמים להקלה מיידית, לתחושה שאתם לא לבד, וממש מייצרים רגיעה וצמיחה בתוך זמן קצר.

אם אתם מעוניינים לבדוק את האופציה של ליווי ותמיכה ביחד איתי אני מזמינה אתכם לקבל פרטים נוספים על אחת מתוכניות הליווי שלי כאן בקישור הזה, או למלא את הפרטים שלכם כאן בטופס שבצד שמאל ובואו נדבר.

מאחלת לכולנו ימים של שקט,

להתראות,

יעל

יש לכם שאלה? רוצים להגיב ולשתף? - מוזמנים בשמחה!

הצעות מיוחדות - הצעות מיוחדות - הצעות מיוחדות
====================================================
רוצים לשפר את מערכת היחסים שלכם עם זמן, להספיק המון בעבודה ולא על חשבון המשפחה?
ערכת תכנון שנתי master-plan מעודכנת לשנת 2015 תעזור לכם להפוך את השנה שלכם לאפקטיבית יותר כלי ניהולי שימושי לעצמאיים ומנהלים שיעשה לכם סדר בכל הפרויקטים שלכם. לחצו כאן לפרטים ולרכישה
מחפשים לשפר את מערכת היחסים במשפחה ועם הילדים?
קורס הורות מהלב - לחוות הורות מקרבת ומשפחה רגועה, יציבה ושמחה.
עם קורס בונוס במתנה - יסודות בתקשורת מקרבת.
לחצו כאן לפרטים נוספים ולרכישה

תגובות

חוזרים לשגרה – מה חשוב לעשות ביום שאחרי — תגובה אחת

  1. פינגבאק: הנה הם באים… ימים של שקט | תקשורת מקרבת

רוצים להגיב? מוזמנים בשמחה - שלח/שלחי תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>